Vision - Tänk Om
Januari 2014 - tänkt läge
Tekniska förutsättningar:
Projektor i varje klassrum, med interaktiva möjligheter typ eBeam edge
Alla elever i år 6-9 har egna datorer
I f-kl - åk 5 finns 20 iPads/åk (ca 500’)
Arbetssätt
Fkl-åk 3 arbetar med skriva sig till läsning, och eleverna lär sig hur de ska hantera nätet, information, verktyg mm. I trean har de lärt sig att göra presentationer och söka fakta på nätet och publicera sina arbeten i bloggar samt i Fronter. Undervisningen genomförs tematiskt, och eleverna deltar i planeringen från idé till utförande. Arbetslaget talar om vilka mål som ska uppnås, och styr elevernas arbete så att målen uppnås. Bedömningen görs gemensamt i arbetslaget och görs formativt.
4-5 arbetar interaktivt med sina lärare, och har stort inflytande över innehållet - utifrån läroplanens mål. Lärare och elever genomför tillsammans kunskapsinhämtningen mot de på förhand givna målen. Det tematiska arbetssättet gör att eleverna upplever att de får en helhetssyn på det de lär sig. Elevernas arbete(n) bedöms i flera olika ämnen, och sker formativt.
6-9 arbetar i teman. Lärandet är flexibelt och fångar upp händelser i tiden, och sådant som fångar elevernas uppmärksamhet. Läraren konstruerar uppgifter tillsammans med eleverna, med målen som utgångspunkt.
Terminen börjar med att alla kursplanemål läggs upp på ett stort bord, och utifrån detta läggs temaområden upp. Om händelser i omvärlden gör att andra teman kommer i fokus, så anpassas temat efter detta - i samarbete med eleverna.
Betygsättningen görs formativt, och elevernas arbete(n) bedöms i flera olika ämnen.
Lärarna spelar in moment, laborationer mm och publicerar på nätet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar